Antall Besøkende:258930


Tariffavtale Login OCS
- Knytter bestemte beredskapsfunksjoner opp mot stilling.
Industri Energi var denne uka i møte med Petroleumstilsynet fordi forbundet er bekymret over en utvikling der flere selskaper i oljebransjen knytter bestemte beredskapsfunksjoner opp mot stilling. – Vi kan ikke akseptere at folk mister jobben fordi de ikke oppfyller de fysiske kravene som er knyttet til beredskapsfunksjoner, sier forbundssekretær Henrik Fjeldsbø
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 
– «Kielland»-ulykken kunne vært unngått om inspeksjonen hadde funnet sted
 Rundt seks måneder før norgeshistorien verste industriulykke skal operatørselskapet Phillips Petroleum ha nektet plattformsjefen på «Alexander L. Kielland» å foreta inspeksjon av stagene under vann. Dette kommer fram i et vitneavhør og i en klage til Riksadvokaten i 1986

 av Tor Gunnar Tollaksen / Stavanger Aftenblad


– Kaptein Torstein Sæd kom tilbake igjen til «Alexander L. Kielland» og sa at han hadde fått beskjed av den amerikanske sjefen for Phillips Petroleum Company Norway på Edda om at Phillips Petroleum Company Norway ikke gikk med på at man tok gangwayen og foretok den inspeksjonen som var planlagt. Han var nokså oppgitt og nedslått, heter det i et godkjent vitnemål fra Leif Barkved, en av «Kiellands» maskinsjefer.

Nederst i artikkelen kan du lese maskinsjefens vitnemål som ble signert under ed.

Vitnemålet ble nedtegnet og godkjent 7. mars 1986 da den tidligere maskinsjefen var i kontakt med advokat Pål Mitsem i forbindelse med en erstatningssak i Stavanger Byrett. Vitnemålet som Leif Barkved skrev under og avla ed på ble erklært overfor notarius publicus ved Stavanger Notaralembete.

Den signerte forklaringen ble brukt i forbindelse med en klage om manglende etterforskning som Pål Mitsem sendte til Riksadvokaten 31. mai 1986. Klagen ble ikke arkivert av Mitsem selv, men fantes i et privat arkiv til journalist Terje Johansen som «Kielland»-forskere på Universitetet i Stavanger nå har overtatt.

Hevdet Mitsem gikk for langt

Aftenbladet skrev 15. mai 1986 at statsadvokat Åsmund Norheim i Stavanger ikke så bort fra at deler av «Kielland»-ulykken måtte granskes på nytt som følge av de nye opplysningene til maskinsjefen. I den artikkelen kom det fram at maskinsjefen skal ha vært redd. Dagen etter, 16. mai 1986, sa maskinsjefen til Aftenbladet at Pål Mitsem hadde trukket uttalelsene lengre enn det var grunnlag for. Han avviste blant annet at han hadde vært redd om bord på «Kielland».

«…Jeg kjenner ikke til at den tidligere plattformsjefen på «Kielland» skal ha vært redd for en ulykke, og jeg har heller aldri hørt før at oljeselskapet Phillips nektet til å medvirke til at «Kielland» ble undersøkt. Her er ting tillagt meg som jeg aldri har sagt, uttalte maskinsjefen.

 
 
 
 
 


   
   Del på:         
 
email email
Arkiv
  • IEA: Verdens behov f...
    Behovet for olje kommer ikke til å avta før tidligst på 2030-tallet, ifølge en ...
  • Det lønner seg å vær...
    Maersk-klubben sørger for at ingen mister jobben når rigg går i opplag
  • Varsling av kritikkv...
    Petroleumstilsynet tar i bruk ny digital kanal for varsling om kritikkverdige fo...
  • Oljearbeidere får si...
    Owe Ingemann Waltherzøe, konserntillitsvalgt i Equinor, har tatt initiativ til å...
  • Vær stolt av oljearb...
    I løpet av de siste uken har flere oljearbeidere oppdatert profilbildet sitt på...
  • Vår Energi kjøper al...
    Vår Energi AS, eid av Eni og HitecVision, har i dag signert en avtale om å overt...
  • 12 rigger kjemper fo...
    Hele 12 rigger på norsk sokkel går en nervepirrende høst og vinter i møte. De ha...
  • COSL Prospector susp...
    Tidligere i år sendte COSL Drilling Europe COSL Prospector fra Norge til New Ze...
  • Flere norske oljetop...
    Flere av bransjefolkene som er samlet på Paretos olje- og gasskonferanse i Oslo...
  • Brønnen er tørr, mel...
    Equinor, som er operatør for utvinningstillatelse 796 og 796 B, har avsluttet b...
 
 - Kabura/Publisher  1.0  | levert av iT Løsninger no as.