Antall Besøkende:254960


Tariffavtale Login OCS
Det lønner seg å være organisert
Maersk-klubben sørger for at ingen mister jobben når rigg går i opplag
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 
– «Kielland»-ulykken kunne vært unngått om inspeksjonen hadde funnet sted
 Rundt seks måneder før norgeshistorien verste industriulykke skal operatørselskapet Phillips Petroleum ha nektet plattformsjefen på «Alexander L. Kielland» å foreta inspeksjon av stagene under vann. Dette kommer fram i et vitneavhør og i en klage til Riksadvokaten i 1986

 av Tor Gunnar Tollaksen / Stavanger Aftenblad


– Kaptein Torstein Sæd kom tilbake igjen til «Alexander L. Kielland» og sa at han hadde fått beskjed av den amerikanske sjefen for Phillips Petroleum Company Norway på Edda om at Phillips Petroleum Company Norway ikke gikk med på at man tok gangwayen og foretok den inspeksjonen som var planlagt. Han var nokså oppgitt og nedslått, heter det i et godkjent vitnemål fra Leif Barkved, en av «Kiellands» maskinsjefer.

Nederst i artikkelen kan du lese maskinsjefens vitnemål som ble signert under ed.

Vitnemålet ble nedtegnet og godkjent 7. mars 1986 da den tidligere maskinsjefen var i kontakt med advokat Pål Mitsem i forbindelse med en erstatningssak i Stavanger Byrett. Vitnemålet som Leif Barkved skrev under og avla ed på ble erklært overfor notarius publicus ved Stavanger Notaralembete.

Den signerte forklaringen ble brukt i forbindelse med en klage om manglende etterforskning som Pål Mitsem sendte til Riksadvokaten 31. mai 1986. Klagen ble ikke arkivert av Mitsem selv, men fantes i et privat arkiv til journalist Terje Johansen som «Kielland»-forskere på Universitetet i Stavanger nå har overtatt.

Hevdet Mitsem gikk for langt

Aftenbladet skrev 15. mai 1986 at statsadvokat Åsmund Norheim i Stavanger ikke så bort fra at deler av «Kielland»-ulykken måtte granskes på nytt som følge av de nye opplysningene til maskinsjefen. I den artikkelen kom det fram at maskinsjefen skal ha vært redd. Dagen etter, 16. mai 1986, sa maskinsjefen til Aftenbladet at Pål Mitsem hadde trukket uttalelsene lengre enn det var grunnlag for. Han avviste blant annet at han hadde vært redd om bord på «Kielland».

«…Jeg kjenner ikke til at den tidligere plattformsjefen på «Kielland» skal ha vært redd for en ulykke, og jeg har heller aldri hørt før at oljeselskapet Phillips nektet til å medvirke til at «Kielland» ble undersøkt. Her er ting tillagt meg som jeg aldri har sagt, uttalte maskinsjefen.

 
 
 
 
 


   
   Del på:         
 
email email
Arkiv
  • ODFJELL PLANLEGGER ...
    Odfjell Drilling har satt i gang et prosjekt for å gå over til hybriddrift med i...
  • – «Kielland»-ulykken...
    Rundt seks måneder før norgeshistorien verste industriulykke skal operatørselsk...
  • Deepsea Yantai
    Petroleumstilsynet har ført tilsyn med Odfjell Drilling i forbindelse med selsk...
  • OffshoreCrew dobler ...
    Bemanningsselskapet OffshoreCrew AS med hovedkontor i Kristiansand sentrum har ...
  • Ptil fant 11 avvik f...
    Tilsynet var rettet mot fagområdet elektrisk anlegg og teknisk sikkerhet.
  • Offshore-flygninger ...
    All helikoptertrafikk til og fra oljeplattformer er innstilt i Nordland fredag ...
  • Regelendringer for d...
    Regelverket for dagpenger ble endret 1. juli. – Den viktigste endringen f...
  • Ny jobb til Island I...
    Skal bore brønn på Duncan-prospektet i Nordsjøen.
  • TRANSOCEAN ARCTIC IG...
    Wintershall Dea har startet boringen av de fire produksjonsbrønnene til Dvalin-f...
  • Saipem 7000 løftet D...
    Etter to og et halvt års byggearbeid, ble den 3500 tonn tunge Dvalin-modulen lø...
 
 - Kabura/Publisher  1.0  | levert av iT Løsninger no as.